Nicolas Cilins
Healing Routine
A situation and three-channel video installation, 18’
2022
Healing Routine is a situation. The International Red Cross and Red Crescent Museum in Geneva has commissioned Cilins to create a performance on the issue of care with its employees. Cilins has delegated this work to two care professionals, two therapists who utilise dance for healing. The resulting three-channel video work intervenes the dance exercises with the personal anecdotes of the participants. Healing Routine gives a voice to the team who is never shown while at the same time shedding light on the ethnocentric, heteronormative and colonial aspects of the museum's main exhibition through fragmented views of the museum and a fantasised audio guide.

Healing Routine est une situation. Le Musée international de la Croix-Rouge et du Croissant-Rouge a commandé à Cilins une nouvelle performance sur la question du soin à réaliser avec ses employés. Cilins a délégué cette commission à deux professionnels du soin, deux thérapeutes qui utilisent la danse pour guérir. Sur trois écrans, l'œuvre mêle les exercices de danse avec les anecdotes personnelles des participant.e.s. Healing Routine donne un visage à celles et ceux qu'on ne voit jamais en même temps qu'elle éclaire les aspects ethnocentrés, hétéronormés et coloniaux de l'exposition principale du musée par des vues elliptiques et un audioguide fantasmé.


Healing Routine (2022), video extract, 2'58
A short video introduction (FR/EN)
Short presentation on the museum’s website (EN)
A press article by Pascale Zimmermann Corpataux (FR)

An invitation and an exhibition by Elisa Rusca
Workshop by Suzanne Z’Graggen and Maroussia Ehrnrooth
Filmed by Julie Bellard and Alexander LarssonEditing Nicolas Cilins
participants Nicolas Cilins, Fabienne Mendoza, Pierre-Antoine Possa, Cecilia Suarez, Susanne Staub
Artistic advisor Yan Duyvendak
Thanks to Dominique Auvray, Alexandre Collet, Dustin Duong, Michael Helland, Pascal Hufschmid, Sofia Kouloukouri, Anja Lückenkemper, Arnold Pasquier, Johanna Viprey, and the whole administration and guide teams at the museum.
Support by the International Red Cross and Red Crescent Museum, and the Fonds Municipal d’Art Contemporain de la Ville de Genève.